Pages

Sila / Please 'LIKE' to support this blog..tq ^^

Khamis, Februari 26, 2009

KOLEKSI HADIS-HADIS , PETIKAN QURAN DAN KATA- KATA MUTIARA v.002

KOLEKSI HADIS-HADIS , PETIKAN QURAN DAN KATA- KATA MUTIARA v.002

1. Bahawa hukuman rejam yang ada dalam kitab Allah itu mesti dilaksanakan keatas penzina yang berkahwin sama ada lelaki atau perempuan apabila ada bukti sahih –(h. Muslim)
2. Siapa yang membelanjakan sepasang kuda , unta atau sebagainyauntuk digunakan di sisi Allah, maka namanya diseru dalam Syurga : Ya hamba Allah , pintu ini adalah lebih baik – (h. Muslim)
3. Berinfaqlah iaitu berbelanjalah atau bersedekahlah dan jangan mengungkit-ungkitnya kerana Allah akan menghitung nikmat-Nya ke atas kamu – (h. Muslim)
4. Kiranya anak Adam itu mempunyai dua lembah harta tentu dia masih menginginkan yang ketiga . Padahal yang memenuhi perut anak-anak Adam hanyalah kubur-kuburnya – (h. Muslim)
5. Aku mendengar Rasulallah s.a.w bersabda : Kekayaan itu bukanlah kerana mempunyai banyak harta tetapi kekayaan yang sebenarnya adalah kekayaan jiwa – (h. Muslim)
6. Rasulallah s.a.w bersabda : Perkara yang pertama sekali akan diadili dari kalangan manusia pada Hari Kiamat kelak ialah perkara yang berkaitan dengan darah – (h. Muslim)
7. Seorang yang mengaku keturunannya selain daripada ayahnya dan ia mengetahui , pastilah ia kafir iaitu ingkar nikmat dan kebaikan , tidak memenuhi hak Allahdan ayahnya – (h. Muslim)
8. Wahai anak muda ! bacalah Basmalah(bismillahirrahmani……) , makanlah dengan tangan kanan dan mulakan dengan makanan yang terdekat denganmu – (h. Muslim)
9. Setiap kali ada pembunuhan yang zalim, maka putera Nabi Adam yang pertama itu akan dapat bahagian dosanya kerana dialah orang pertama melakukan pembunuhan – (h. Muslim)
10. Nabi S.A.W memutuskan kepada wanita yang memukul wanita yang telah memukul wanita yang lain sehingga gugur janinnya itu untuk membayar diat yang berupa seorang hamba lelaki atau perempuan – (h. Muslim)
11. Sesungguhnya Rasulallah s.a.w pernah memotong tangan seorang yang mencuri sebuah perisai yang bernilai sebanyak 3 dirham – (h. Muslim)
12. Apabila seorang hamba perempuan milik seorang antara kamu berzina dan telah terbukti , maka hukumlah dia dengan merotannya dan janganlah kamu memakinya – (h. Muslim)
13. Jangan kamu ambil 2 biji kurma sekaligus kerana Nabi telah melarang perbuatan tersebut kecuali setelah seseorang itu mendapat izin terlebih dahulu daripada temannya – (h. Muslim)
14. Sesiapa yang mempunyai makanan untuk 2 orang , dia hendaklah mengajak orang ketiga dan sesiapa yang mempunyai makanan untuk 4 orang , dia hendaklah orang yang kelima dan ke-6 – (h. Muslim)
15. Rasullah s.a.w telah bersabda : Makanan dua orang itu mencukupi untuk 3 orang , manakala makanan untuk 3 orang mencukupi untuk empat orang – (h. Muslim)
16. Aku tidak pernah lihat Jibril dalam bentuk asalnya kecuali 2 kali iaitu tika dia turun dari langit dalam keadaan yang amat besar hingga penuh antara langit dan bumi – (h. Muslim)
17. Sesiapa yang mahu dilapangkan rezeki dan dipanjangkan umurnya maka hendaklah ia menghubungkan silaturrahim – (h. Muslim)
18. Sesiapa yang menutup keaiban seorang muslim maka Allah akan menutup keaibannya di dunia dan akhirat – (h. Muslim)
19. (orang-orang kafir itu) Allah telah menutup hati mereka(dari hidayah) dan pada penglihatan dan pendengaran mereka juga ada penutup(dari kebenaran) – (Al-Baqarah : 7)
20. Tidaklah digolongkan dalam orang muslim itu mereka yang tidak mengasihi kanak-kanak dan tidak menghormati orang tua – (h. Bukhari)
21. Wahai manusia bertaubatlah dan pohonlah ampun kepada Allah dan sesungguhnya aku(Nabi) bertaubat 100 kali sehari – (h. Bukhari)

Kalau ada kesilapan atau ingin menambah info dalam koleksi ini silalah komen…..

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

huwahhh!!byk,.byk,.byk btol,.malu aq,.ekekekek,.
byk gak nk komen,.andai kate msia laksanakan hukum islam btol2 msti rakyat takot nk buat dosa,.tp,harap takotkan ALLAH bkn sbb takot seksaan dan pmimpi nye
last,last tengkiu tengkiu post mnde ni sume