Pages

Sila / Please 'LIKE' to support this blog..tq ^^

Isnin, Februari 16, 2009

KOLEKSI HADIS-HADIS DAN KATA-KATA MUTIARA v.001

1. Anakku lahir , lalu aku membawanya kepada Nabi Muhammad S.A.W, lalu baginda menamakannya dengan nama Ibrahim dan meletakkan pada lelangitnya dengan buah kurma – (h. Muslim)
2. Rasulallah S.A.W bersabda: Sesiapa yang mengadakan sesuatu dalam urusan agama yang tidak terdapat dalam agama maka dengan sendirinya ia akan tertolak – (h. Muslim)
3. Jika aku memiliki emas sebanyak Bukit Uhud & diadakan kepadaku lagi gunung yang lain, di samping itu aku memiliki 1 dinar , yang kusuka hanyalah 1 dinar untuk membayar hutang – (h. Muslim)
4. Sedekah tidak dikira kecuali dari hasil atau harta yang baik. Allah tidak terima sedekah kecuali dari hasil yang baik & sudah pasti Allah akan terima walaupun sebiji kurma – (h. Muslim)
5. Aku mendengar Nabi bersabda: Siapa antara kamu yang mampu membuat pendinding iaitu penghalang azab Neraka walaupun hanya dengan sebelah buah kurma lakukanlah – (h. Muslim)
6. Apakah sedekah paling utama ? Nabi bersabda : Kau bersedekah tika kau masih sihat & harta tersebut masih disayangi, kau takut menjadi fakir & bercita-cita untuk menjadi kaya – (h. Muslim)
7. Anak Adam menjadi tua , tetapi ada dua perkara daripadanya yang akan menjadikannya semakin muda iaitu : Tamak kepada harta dan tamak kepada umur – (h. Muslim)
8. Tika Rasulullah berdiri solat , Umamah puteri Zainab yang bapanya Abi Al-As bin Ar-Rabi digendong oleh Nabi & tika baginda sujud , Umamah akan diturunkannya – (h. Muslim)
9. Apabila anjing menjilat air yang berada dalam bekas salah seorang daripada kamu , hendaklah dituangkan air tersebut lalu basuhlah iaitu samaklah sebanyak 7 kali – (h. Muslim)
10. Sabda Nabi S.A.W : Allah melaknati seorang pencuri yang mencuri telur maka dipotong tangannya , kemudian dia mencuri tali lalu dipotong tangannya – (h. Muslim)
11. Bahawa hukuman rejam yang ada dalam kitab Allah itu mesti dilaksanakan ke atas penzina yang berkahwin sama ada lelaki ataupun perempuan apabila ada bukti sahih – (h. Muslim)
12. Setahun ada 12 bulan, 4 darinya bulan Haram (dilindungi) : Zulhijjah, Zulqaedah, Muharram, & Rejab – (Bukhari)
13. Sebaik-baik puasa selepas Ramadhan puasa Muharam, sebaik-baik solat selepas 5 waktu solat malam (tahajjud) – (H. Muslim)
14. Berpuasalah pada hari Asyura(10 Muharam), sehari sebelum dan sehari selepas. Bezakan cara puasa kita dengan (cara puasa) yahudi – (H. Ahmad)
15. Nabi S.A.W berpuasa 10 Muharam, 9 Zulhijjah, 3 hari dalam sebulan serta puasa Isnin & Khamis – (H. Nasai’)
16. Sebaik-baik sahabat ialah orang yang paling baik akhlaknya terhadap sahabatnya – (H. Tirmizi)
17. Hendaklah dikalangan kamu punyai lidah yang terus bezikir, hati yang bersyukur & isteri solehah yang dapat memberi pertolongan dalm urusan akhirat – (H. Tirmizi)
18. Sesungguhnya Allah Azzawajalla menerima taubat seorang hamba selagi mana roh(nyawa)nya belum sampai ke kerongkong – (H. Muslim)
19. Peniaga yang jujur & amanah akan bersama-sama para nabi, siddiqin & para syuhada’ pada hari kiamat – (H. Tirmizi)
20. Apabila bertemu 2 orang muslim lalu bersalaman keduanya sebelum mereka berpisah – (H. Abu Daud)
21. Bacalah Quran, sesungguhnya Quran itu akan datang pada hari kiamat sebagai pemberi Syafa’at(penyelamat dari neraka) kepada pembacanya – (H. Muslim)
22. Orang mukmin itu, segera solat bila sampai masa, solatnya khusyuk, kata-katanya penawar, sabarnya taqwa, diamnya berfikir & pandangannya iktibar. – (Hasan Basri)
23. Janganlah kamu berteman, kecuali dengan orang-orang yang beriman. Apabila kamu lupa kepada Allah, dia bersedia mengingatkan engkau, dan apabila engkau berzikir kepada Allah, maka dia akan membantu engkau.
24. Jika kau mencintai manusia, belum tentu manusia itu mencintai kamu tetapi jika kau mencintai Allah, pasti berkali-kali ganda Allah mengasihi kamu.


Kalau ada kesilapan atau ingin menambah info dalam koleksi ini silalah komen…..

Tiada ulasan: