Pages

Sila / Please 'LIKE' to support this blog..tq ^^

Khamis, Februari 26, 2009

PERIHAL ROH DAN JASAD KETIKA HARI PEMBALASAN

Diceritakan ketika hari pembalasan , roh dan jasad saling menyalahkan masing-masing akibat melakukan dosa ketika hidup di dunia . Jasad berkata kepada roh , “ Kalau kau tidak memikirkan perbuatan dosa dan menyuruh melakukannya pasti aku tidak akan melakukan larangan ALLAH”.
Balas roh dengan perasaan marah , “ Aku hanya memikirkan sahaja tetapi kenapa kau tetap buat? Salah kaulah , kerana kau yang melakukannya!”. ALLAH sedar keadaan itu lalu menerangkan : Kamu berdua aku jadikan saling bergantungan dalam insan ketika hidup di dunia dahulu . Jasad aku jadikan ibarat orang buta dan memerlukan bimbingan dari orang yang celik . Lalu aku jadikan roh ibarat orang yang lumpuh tetapi tidak buta . Di dunia , insan itu ibarat orang buta mendukung orang lumpuh dan setiap arahan dari orang celik pasti diikuti orang yang buta tanpa rasa ragu-ragu…………………

Tiada ulasan: