Pages

Sila / Please 'LIKE' to support this blog..tq ^^

Khamis, Februari 26, 2009

NELAYAN DAN SAINTIS

Dalam perjalanan ke sebuah pulau peranginan , seorang nelayan yang mengemudi bot itu sedang membawa seorang penumpang berkerjaya sebagai saintis. Lalu mereka berborak-borak untuk menghilangkan rasa bosan ketika pelayaran itu =
Saintis : Pakcik dah lama menjadi nelayan ni?
Nelayan : Agak lama nak…Lebih kurang 40 tahun. Sejak pakcik dari remaja lagi….
Saintis : Lama tu pakcik. Mesti dah biasa ulang-alik ke pulau ni.
Nelayan : Pada mulanya , pakcik ni hanya nelayan biasa je. Tangkap ikan di pesisir pantai .
Tetapi bila pulau tu da jadi pulau peranginan , pelancong pun semakin ramai ke pulau
tu . Kiranya kerja sampingan selain menangkap ikan . Cari rezeki untuk anak-anak .
Saintis : Bagus tu pakcik . Saya nak tanya pakcik sesuatu la . Pakcik tahu tak apa yang
terkandung dalam air laut ni yang pakcik lihat hari-hari ni?
Nelayan : Manalah pakcik tahu nak . Yang pakcik tahu air laut ni banyak garam . Kan masin.
Lagipun penting sangatkah pakcik tahu pasal air laut ni?
Saintis : Penting pakcik . Air sendiri terdiri dari dua unsur . Hidrogen dan oksigen .
Kalau dalam air laut ada unsur tambahan yang dalam ilmu kimia dipanggil natrium
klorida . Sebab itulah rasa air laut ni masin .
Nelayan : Tak pe lah . Biar nak je la yang tau . Nak kan kerja sebagai saintis . Mestilah tahu kalau
pasal benda-benda ni . Kalu pakcik tau pun , tidak penting dalam pekerjaan pakcik ni.

Tiba-tiba laut bergelora dan bot mereka melambung-lambung . Akhirnya , bot tenggelam.

Saintis : Pakcik tolong saya! Saya tidak pandai berenang……
Nelayan : Pakcik tahu satu ilmu yang penting . Iaitu berenang . Boleh selamatkan nyawa pakcik .
Ilmu sains nak tu boleh selamatkan nyawa nak sekarang ke?

Selepas itu nelayan pergi berenang meninggalkan saintis itu terkapai-kapai……..

Cerita ini menggambarkan akibat kalau rasa megah tentang ilmu yang kita ada . Ilmu itu sepatutnya dikongsi-kongsi bukan untuk rasa berbangga-bangga. Supaya semua orang mendapat faedah masing-masing……

2 ulasan:

ari khalil berkata...

eee,.pakcik nye jahat tulong la org tu,.kecian die tggelam..haha

tasya berkata...

adei.. kalu sy dah tenggelam da.. sy pun x reti berenang .... kene pakai jaket keselamatan la baru terapung