Pages

Sila / Please 'LIKE' to support this blog..tq ^^

Jumaat, November 16, 2012

Didik anak adab makan, kepentingan solat


Daripada Abu Hafs ‘Amru bin Abi Salamah, ‘Abdullah bin Abdul Asad, anak tiri Rasulullah SAW katanya: “Aku seorang kanak-kanak dalam peliharaan Rasulullah SAW dan pada waktu makan tanganku menjemput di sana sini di setiap sudut pinggan, maka Rasulullah bersabda: Wahai anak, bacalah ‘Bismillah’ (sebutkan nama Allah ketika hendak makan) dan makanlah dengan tangan kananmu dan hendaklah ambil makanan yang hampir dengan kamu. Selepas itu sentiasalah engkau ikut cara makan (yang ditunjuk Rasulullah).” (Riwayat Bukhari dan Muslim) 

Rasulullah SAW mengajar umatnya supaya membaca ‘Bismillah’ ketika hendak makan, makan dengan tangan kanan dan mendahului mengambil makanan yang dekat. 
Utama peradaban semua aspek 

sabda Rasulullah SAW: “Perintahkan (ajarlah) anak-anak kamu menunaikan sembahyang ketika mereka berumur tujuh tahun dan rotankan ketika mereka berumur sepuluh tahun dan asingkan tempat tidur mereka.” (Riwayat Abu Daud dengan Isnad Hasan)

Islam menitikberatkan peradaban dalam semua aspek dalam kalangan umat Islam termasuk adab makan dan sebagainya.

Kita berkewajipan mendidik anak mengenai adab dan akhlak Islam dengan memberi tunjuk ajar serta teguran apabila mereka melakukan kesilapan.

Pendidik hendaklah memberi tunjuk ajar kepada generasi muda dan kanak-kanak apabila ada kesempatan yang sesuai kerana ketika itu tunjuk ajar adalah lebih berkesan.

Hadis ini juga menunjukkan kepatuhan sahabat kepada tunjuk ajar Nabi SAW sehingga kepada kanak-kanak dalam kalangan mereka. 
Begitu juga dengan kepentingan solat kerana menjadi tanggungjawab ibu bapa mengajar anak menunaikan solat. Didikan melalui contoh teladan adalah yang terbaik dan berkesan. Ibu bapa boleh mengajak anak menunaikan solat berjemaah sebagai cara membimbing mereka.

Daripada ‘Amru bin Syu’aib daripada bapanya, daripada datuknya, sabda Rasulullah SAW: “Perintahkan (ajarlah) anak-anak kamu menunaikan sembahyang ketika mereka berumur tujuh tahun dan rotankan ketika mereka berumur sepuluh tahun dan asingkan tempat tidur mereka.” (Riwayat Abu Daud dengan Isnad Hasan) 

Sumber: Koleksi hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)

Tiada ulasan: