Ibu bapa mempunyai tanggungjawab besar dalam menentukan corak hidup anak pada masa depan sama ada menjadi hamba yang taat kepada Allah atau sebaliknya. Justeru, apa juga dirancang, perlu menjurus kepada hasil yang baik.

Daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda: “Setiap anak itu dilahirkan dalam keadaan fitrah. Kedua ibu bapanyalah menjadikan anaknya itu Yahudi, Nasrani ataupun Musyrik. Seorang sahabat bertanya: Wahai Rasulullah bagaimana kalau dia mati sebelum ini? Rasulullah SAW bersabda: Allah mengetahui apa yang sudah, sedang dan yang tidak akan terjadi.” (Riwayat Muslim) 
Musim cuti hujung tahun persekolahan tidak lama lagi dan ketika itu anak berada sepenuhnya di bawah jagaan ibu bapa. Jadi, masa ini seharusnya digunakan ibu bapa untuk memastikan waktu terluang anak dipenuhi aktiviti bermanfaat. 

Musim cuti persekolahan juga waktu terbaik ibu bapa mendedahkan anak dengan aspek pengurusan diri dan asas pengurusan rumah tangga seperti mengajar mereka mengemas rumah, membasuh pakaian serta memasak.

Pertamanya, ibu bapa hendaklah memastikan berlakunya kesinambungan pembelajaran kerana dalam tempoh lebih kurang dua bulan cuti persekolahan, jika tindakan sewajarnya tidak diambil boleh menyebabkan proses pembelajaran anak akan terputus. 

Justeru, suatu jadual khusus sempena cuti akhir tahun ini hendaklah diadakan supaya anak tidak melupakan terus tanggungjawab sebagai pelajar. Jadual hendaklah memastikan anak bangun awal seperti hari persekolahan untuk menunaikan solat Subuh selain waktu melakukan aktiviti akademik.

Ibu bapa juga boleh mengambil kesempatan cuti sekolah untuk menghantar anak mengikuti kem motivasi yang dianjurkan atau kelas belajar al-Quran bagi mempertingkatkan kemahiran mereka membaca dengan betul.

Cuti persekolahan juga boleh digunakan untuk merapatkan hubungan kekeluargaan. Ibu bapa digalakkan membawa anak menemui ahli keluarga atau waris supaya mereka mengetahui saudara dan dapat mengukuhkan hubungan sedia terjalin. 
Pastinya kita tidak mahu anak kita tidak mengenali sepupu sendiri. Jika dibandingkan dengan dulu, hubungan sepupu ibarat adik beradik seperti yang ditunjukkan oleh ibu bapa kita. Sewajarnya amalan baik ini terus dipelihara.

Hubungan yang renggang berlaku kerana masyarakat sudah tidak prihatin untuk memelihara hubungan kekeluargaan sebaliknya lebih mementingkan kepada hubungan boleh mendatangkan keuntungan dari segi kebendaan. 

Senario ini tidak seharusnya berlaku kerana boleh meruntuhkan institusi keluarga. Oleh itu, menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk merapatkan hubungan dalam kalangan anak sejak kecil lagi supaya kita dapat melahirkan sebuah masyarakat penyayang.

Musim cuti persekolahan juga waktu terbaik ibu bapa mendedahkan anak dengan aspek pengurusan diri dan asas pengurusan rumah tangga seperti mengajar mereka mengemas rumah, membasuh pakaian serta memasak.

Pastinya lebih menggembirakan anak ialah apabila ibu bapa membuat perancangan percutian di tempat menarik. Berehat bersama keluarga dapat memberi peluang ibu bapa memahami keperluan anak melalui perbualan sepanjang bercuti.

Apa juga perancangan ibu bapa, hendaklah memastikan anak dapat menikmati percutian dan pada masa belajar perkara yang boleh dimanfaatkan mereka dalam membentuk jati diri menjadi umat Islam yang akan berbakti kepada agama, bangsa serta negara.