Pages

Sila / Please 'LIKE' to support this blog..tq ^^

Khamis, April 30, 2009

KOLEKSI HADIS-HADIS , PETIKAN QURAN DAN KATA- KATA MUTIARA v.004

1. Nabi S.A.W ditanya : Apakah amalan yang paling baik? Jawab S.A.W : Beriman kepada Allah! Lepas itu ? Jawab S.A.W : Jihad pada jalan Allah! Lepas itu? Jawab S.A.W : Haji Mabrur – (H . Muslim)

2. Tidak harus dengki kecuali 2 perkara : pada orang yang banyak menafkahkan hartanya kepada kebaikan dan pada orang berilmu yang beramal dan mengajarkannya – (H . Bukhari)

3. Setiap yang bernyawa akan mati. Siapa yang dijauhkan daripada api neraka dan dapat masuk syurga itulah orang yang berjaya , kehidupan didunia hanya tipudaya – (Surah Al-Imran : 185)

4. Nabi ditanya : bilakah kiamat ? Jawab Nabi : Bila amanah dipersia-siakan. Bagaimana? Jawab Nabi : Bila diserahkan tanggungjawab yang bukan ahli tunggulah kiamat – (H . Bukhari)

5. Sedekahlah sebahagian dari hartamu yang elok-elok dan jangan kamu memilih yang buruk-buruk untuk disedekahkan sedangkan kamu sendiri jelik tehadapnya – (Surah Al-Baqarah : 267)

6. Kata Ummu Atiqah, wanita yang berkabung kerana kematian suami itu 4 bulan 10 hari, dilarang bercelak, berwangian, berpakaian warna dan bercorak – (H . Muslim)

7. Banyakkanlah selawat sempena bulan kelahiran , kebangkitan , penghijrahan dan kewafatan junjngan besar kita Nabi Muhammad S.A.W..Allahumma Solli ala Muhammad

8. Nabi S.A.W ditanya tentang puasa Isnin, jawab Nabi : Itulah hari aku dilahirkan dan aku dibangkitkan menjadi Rasul – (H . Muslim)…(dan pada hari isnin juga Nabi wafat)

9. Sesiapa yang berselawat keatasku(Rasulllah) sekali , Allah akan berselawat(memberi rahmat) kepadanya 10 kali dan ditulis baginya 10 kebaikan –(H . Tirmizi)

10. Seseorang yang mahir membaca Al-Quran , malaikat akan mengiringi bacaanya . Orang yang terangkak-rangkak membaca Al-Quran tetap mendapat dua pahala – (H .Muslim)
11. Janganlah kebencian kamu terhadap seseorang itu menyebabkan kamu berlaku tidak adil kepada mereka , berlaku adillah , ia lebih hampir kepada taqwa –(Al-Maidah: 8)

12. Islam mengangkat darjat wanita setaraf lelaki , Islam melebihkan lelaki pada sesuatu hak tetapi melebihkan wanita pada hak yang lain pula –(Hassan Al Banna)

13. Setiap kamu adalah penjaga dan akan ditanya tantang jagaanya : pemimpin akan ditanya tentang jagaannya , lelaki akan ditanya tentang isteri dan anak-anaknya –(H . Muslim)

14. Orang yang zuhudkan dunia(tidak gemarkannya) , akan mudah melalui musibah dan orang yang selalu ingat akan mati , akan segera berbuat kebaikan – (Saidina Ali R.A)

15. Sesiapa yang berpaling dari mengingatiKu maka kehidupan yang sempit(didunia) dan diakhirat kelak akan dihimpunkan dalam keadaan buta –(Surah Taha : 124)

16. Islam adalah way of life(cara kehidupan) , peraturannya lengkap dalam semua segi dalam mengatur kehidupan manusia berasaskan akhlak yang mulia – (Karimzaidan)

17. Sebaik-baik wanita itu wanita Ansor kerana sifat malu tidak menghalang mereka memahami agama(untuk hal-hal wanita kepada Rasulullah – (H . Ibnu Majjah)

18. 7 yang mendapat naungan Allah : 1.Pemimpin yang adil , 2. Pemuda yang membesar dalam ibadat , 3. Orang yang hatinya mengingati Masjid , 4. Orang yang merahsiakan sedekah , 5. Lelaki yang menolak ajakan zina , 6. Dua orang bertemu dan berpisah kerana Allah , 7. Orang yang menangis kerana mengigati Allah – (H .Muslim)

19. Islam merupakan jawapan kepada 3 persoalan manusia : 1. Dari mana kita datang? 2. Kenapa kita didatangkan? 3. Kemana kita pergi selepas didatangkan? – (Karimzaidan)

20. Orang yang mencari selain Islam sebagai agama(cara hidup) ,maka tidak akan diterima amalannya , diakhirat kelak ia termasuk golongan orang-orang yang rugi – (Surah Al-Imran : 83)


Kalau ada kesilapan atau ingin menambah info dalam koleksi ini silalah komen…..

Tiada ulasan: