Pages

Sila / Please 'LIKE' to support this blog..tq ^^

Selasa, Mac 31, 2009

KOLEKSI HADIS-HADIS , PETIKAN QURAN DAN KATA- KATA MUTIARA v.003

1. Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada tubuh & rupa paras kamu tetapi melihat kepada hati dan amalan kamu – (H . Muslim)

2. Hak sesama muslim 6 perkara : Memberi salam, Memenuhi undangan, Memberi nasihat, Mendoakan orang bersin, Ziarah orang sakit dan Mengiringi jenazah – (H . Baihaqi)

3. Rasulullah ditanya : 2 orang bertemu mana satu yang patut memberi salam. Jawab Rasulullah : Yang memulakan salam itu lebih baik di sisi Allah – (H . Tirmizi)

4. Orang mukmin itu, segera solat bila sampai masa, solatnya khusyuk, kata-katanya penawar, sabarnya taqwa, diamnya berfikir & pandangannya iktibar – (Hasan Basri)

5. Sesiapa yang solat tetapi solatnya tidak dapat menjauhkan dia dari perbuatan keji dan mungkar, maka solatnya hanya menjauhkan dia dari Allah – (H . Baihaqi)

6. Patutkah kamu menyuruh orang berbuat baik , sedangkan kamu sendiri lupa membuatnya(kewajipan itu)? Sedangkan kamu tahu kandungannya dalam kitab! – (Surah Baqarah : 44)

7. Orang-orang yang berjihad(pada jalan Allah) itu sebenarnya mereka berjihad untuk (kebaikan) diri mereka sendiri (didunia &akhirat) – (Surah Al-Ankabut : 6)

8. Kebahagiaan akhirat hanya dicapai dengan Taqwa , menjauhi kehendak nafsu & keinginan dunia lantas mendekati akhirat & menyerah diri kepada Allah – (Imam Ghazali)

9. Pohonlah pertolongan Allah dengan cara bersabar dan mengerjakan solat, sesungguhnya solat itu amat berat kecuali bagi orang yang tunduk(khusyuk)
- (Surah Baqarah : 45)

10. Orang-orang yang melakukan dosa dan dosa itu telah meliputi(sebati) dengannya, mereka itu adalah penghuni neraka dan mereka kekal didalamnya – (Surah Baqarah : 81)

11. Orang-orang yang bersedekah, malam dan siang, sembunyi atau diketahui orang, bagi mereka pahala, mereka tidak khuatir atau bersedih (dengan harta itu) – (Surah Baqarah : 273)

12. Allah sukakan Bersin dan bencikan Menguap. Apabila bersin ucaplah : Alhamdullilah. Hendaklah orang yang mendengar mengucap : Yaharmakallah. – (H . Tirmizi)

13. Allah bencikan menguap. Apabila menguap tahanlah seupayanya. Jangan berkata : Hah, hah. Kerana itu dari syaitan yang syaitan ketawa mendengarnya – (H . Tirmizi)

14. Telah aku tinggalkan kepada kamu semua , kamu tidak akan sesat selama-lamanya jika kamu berpegang padanya, Kitab(Quran) Allah dan Sunnahku – (H .Muslim)

15. Apa sahaja kamu nafkahkan kerana mencari redha Allah akn dibalas(pahala dll) sehinggakan apa yag kamu suapkan kemulut isterimu(akn dibalas) – (H . Bukhari)

16. Seburuk-buruk meminta tangguh ialah ketika kehadiran maut(ajal) dan seburuk-buruk penyesalan ialah ketika hari kiamat – (H . Baihaqi)

17. Jika suami mengajak isteri untuk bersama , tapi isterinya menolak, suaminya tidur dengan perasaan marah , maka isteri itu akan dilaknat malaikat hingga subuh – (H . Muslim)

18. Sesiapa yang bersabar Allah akan lipat gandakan pahlanya, sesiapa yang menderhakai Allah akan menerima azabnya – (H . Baihaqi)

19. Sebaik-baik manusia disisi Allah ialah orang yang terlebih dahulu memberi Salam(kepada orang lain) – (H . Abu Daud)

20. Menggemari dunia itu akan meletihkan penggemarnya didunia & akhirat, Sedang zuhudkan dunia akan merehatkan tuannya didunia diakhirat – (Ibnu Samak)



Kalau ada kesilapan atau ingin menambah info dalam koleksi ini silalah komen…..

1 ulasan:

Biskoot berkata...

aku suka baca hadis-hadis..
pencetus idea dan pengubah sikap aku..