Pages

Sila / Please 'LIKE' to support this blog..tq ^^

Jumaat, Oktober 26, 2012

Ibadah haji, korban bukan untuk bermegah


Acara penyembelihan jadi aktiviti erat hubungan sesama Muslim

Ibadah haji dan korban yang telah disyariatkan dalam bulan Zulhijjah adalah simbolik kepada suatu maksud yang lebih besar dan mendalam serta mampu memberikan kesan kepada umat Islam andai difahami. 

Ibadah haji dan korban juga boleh dikatakan sebagai satu perlambangan kepada penyerahan, pengabdian dan pengharapan menyeluruh kepada Allah. 
Watak penting dalam dalam sejarah dan falsafah haji serta korban ini adalah Nabi Ibrahim, isterinya Siti Hajar dan anak mereka Nabi Ismail. 

Nabi Ibrahim seorang hamba taat dan dikasihi Allah SWT diuji dengan ujian besar iaitu Baginda diminta membawa dan meninggalkan Siti Hajar bersama anak mereka yang baru lahir di sebuah lembah padang pasir yang tiada apa-apa. 

Dapat kita lihat bagaimana Siti Hajar menerima ujian dengan taat, sabar dan reda meskipun ia adalah tindakan zalim pada pandangan kasar manusiawi meninggalkan seorang wanita yang berstatus isteri bersama anak baru dilahirkan tanpa sebarang kemudahan asas. 

Apabila anak itu sudah besar, datang perintah daripada Allah SWT melalui mimpi untuk menyembelih anaknya. Nabi Ismail tidak memberontak malah mendesak dan memotivasikan ayahnya untuk melaksanakan perintah Allah itu dengan segera. 

Pengajaran (ibrah) daripada sejarah haji, korban dan kepentingannya kepada umat Islam pada hari ini ialah untuk memahami keutamaan dan maqasid pensyariatan ibadah haji serta korban iaitu pengharapan mutlak kepada Allah, mendahulukan reda Allah atas segala kecintaan kepada manusia. 
Pengajaran lain ialah tidak menjadikan ibadah haji dan korban sebagai landasan untuk bermegah, mencari keutamaan duniawi seperti nama, pengaruh dan seumpamanya sehingga mengabaikan rukun serta matlamat pensyariatannya. 

Membawa semangat haji dan korban dalam kehidupan seharian sebagai seorang Muslim bagi dipraktikkan. Contohnya, sejauh mana kita sanggup berkorban dengan mendahulukan urusan kewangan, pendapatan, pelaburan halal berbanding yang menguntungkan tetapi haram. 

Berkorban mendahulukan makanan halal berbanding restoran lebih enak yang haram. Berkorban mendahulukan gaji kerjaya yang sederhana tetapi halal berbanding lumayan yang haram, begitu seterusnya. 

Mengutamakan yang utama dalam isu pembahagian daging korban, iaitu kepada fakir miskin, ibu tunggal, anak yatim serta jiran tetangga supaya dapat disemai ikatan kasih sayang dan ukhuwah antara mereka yang kekurangan dengan berada. 

Mereka yang sudah beberapa kali menunaikan haji dan umrah disarankan membiayai ahli keluarga terdekat seperti emak, ayah, mentua, datuk, nenek, pakcik, makcik serta saudara terdekat yang tidak berkemampuan kerana kewajipan haji sekali saja seumur hidup. 

Wang itu juga boleh disalurkan sebagai sedekah jariah seperti membiayai pelajar, membiayai pembinaan masjid, membantu pergerakan dakwah yang mana pahala akan berkekalan berbanding melakukan haji kali kedua dan berkali-kali tetapi pahala hanya terhenti sesudah melaksanakannya. 

Orang muda yang masih sihat dan bertenaga sangat disyorkan untuk merancang dan beriltizam menunai haji pada usia muda khususnya kepada pelajar yang sedang belajar di rantau Asia Barat supaya mengambil peluang menunaikan haji sebelum pulang ke tanah air. 

Disarankan mengutamakan ibadah korban berbanding ibadah akikah kerana ibadah korban sekali saja dalam setahun dengan masa yang khusus manakala ibadah akikah boleh dilaksanakan sepanjang tahun. 

Membudayakan aktiviti penyembelihan korban sebagai aktiviti berjemaah yang membawa kepada kemuafakatan dengan mengetepikan ideologi jemaah, kumpulan, NGO dan parti politik. Juga mendahulukan korban sendiri berbanding diwakili kepada pihak lain kerana itu akan mengurangkan penghayatan syiar haji dan korban. 

Memberi penerangan kepada bukan Islam mengenai ibadah korban yang sering disalah anggap sebagai satu bentuk penyeksaan kepada binatang. Perlu difahamkan, penyembelihan dilakukan dalam cara yang terbaik, dapat mengeluarkan darah paling maksimum dan paling cepat, berbanding sebahagian teknik sembelihan moden yang menyeksa binatang. 

Tiada ulasan: