Pages

Sila / Please 'LIKE' to support this blog..tq ^^

Ahad, Januari 23, 2011

OFW dan CFW..mana lebih baik???





Mula sekali, apa itu CFW? Customized Firmware dan OFW? Original Firmware.Firmware untuk 'handphone' ataupun dipendekkan HP sebagai OS(operating software) macam komputer yang memerlukan Windows dan Linux untuk menjalankannya.Fokus saya lebih terarah CFW Nokia 5800 kerna saya gunakan HP itu sekarang.Kita tidak pernah puas dengan benda yang ori, contohnya kereta.Bagi peminat kereta, mereka sanggup menghabiskan beribu-ribu ringgit untuk 'customized' biar kasi lawa dan gerek(power).Jadi, samalah tentang HP juga.Laman web seperti PNHT dan DailyMobile menyediakan tutorial dan fail-fail penting untuk CFW yang kita ingin gunakan.Saya dapat belajar cara-cara untuk flash/format HP ke CFW atau OFW untuk membandingkan perbezaan kedua-duanya.Sekarang ini, HP saya telah menggunakan CFW 5800 yang telah diubahsuai dari OFW C6 dan boleh digunakan seperti biasa fungsi HP itu.Perbezaan ketara ialah CFW 5800-C6 dari segi kelajuan sistem dan ketika menayangkan gambar.Selain itu juga, 'Homescreen' 5800 berubah menjadi seperti C6 dan N97 yang mempunyai aplikasi widget shortcut tertentu.Tetapi ada juga pembuat CFW mengubahsuai OFW 5800 sendiri menjadi lebih laju dan menarik.Homescreen 5800 boleh dipilih sehingga 9 jenis(kalau OFW ada 4 sahaja).Semakin lama kita mahir benda ini, kita akan rasa mudah sahaja untuk menukar FW HP samada tujuan untuk mencuba suka-suka atau HP terkena virus yang memerlukan diformat semula.Selamat mencuba!!! =)




5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam dan selamat berpuasa.

saya nassershah ingin bertanya bagaimanakah cara2nya utk flash semula hp ke OFW.

saya telah flash hp saya lebih drp 15 kali. RM yg asal ialah: RM 356 v52.0.007.., tetapi setelah banyak kali flashed, sekarang ni dah jadi RM 356 v52.0.101..,Flash yg terakhir saya gunakan CORE FILE v52.0.101 tapi Device Software hp saya sekarang menunjukkan v52.0.007 kerana saya gunakan Rof2 v52.0.007..!

Soalan saya ialah:
apakah status Version HP saya sekarang..? Adakah ianya masih v52.0.007 ataupun telah menjadi v52.0.101..? Adakah saya telah ter UPGRADE kan version HP saya semasa melakukan flashing selama ini..? Dan sekiranya saya hendak berbalik semula kpd Original Firm Ware..
OFW.., bagaimanakah caranya dan version apakah yg patut saya download drp Navifirm..!

Juga bagaimanakah cara2nya utk flash dgn menggunakan 7 files drp Navifirm..? Sedangkan pada asalnya saya selalu flash dgn 6files...tapi 4 flashing saya yg terakhir, saya hanya menggunakan 3 files utk flashing.

Saya harap tuan dapat membantu saya dgn memberi penjelasan mengenainya.

Akhir sekali, saya ucapkan ribuan terimakasih in advance kerana membantu saya.

Salaam

aRiF FiTri berkata...

wslm..tq sbb brtnye..utk pgthuan sdra, OFW ver 52.101 tu tiada utk ngra mlysia.lgpon, bgi sy lg bgos gne cfw c6..bila sdh flash dgn 52.101 anda TIDAK bole downgrade kpda 52.007 tu.konpem hp x idop smla..oleh itu, sy cdgkan gnekan cfw yg sy tlh gne skg iaitu di http://forum.dailymobile.se/index.php?topic=51676.0 ..sbrg mslh better tnya direct tuan pnye cfw itu..hrp anda berjaya ;-)

Tanpa Nama berkata...

Salaam..,
Terima kasih tuan for ur prompt and fast reply..,T.kasih juga kerana mencadangkan cfw AN5800 EVOLUTION V3 FINAL..,tapi buat masa ni saya baru saja switched drp STARK to Krystal^1, Insyaallah.., saya akan mencubanya dlm masa yg terdekat ini.

Tuan, harap tuan dapat memberi kepastian tentang status version hp saya.., kerana saya ingin flash kannya dgn OFW.., File yg manakah yg perlu saya download drp Navifirm..? Samada 52.0.007 ataupun 52.0.101..? saya minta maaf sekiranya permintaan saya ini keterlaluan... saya perlu tahu status version hp saya.. Jawapan yg tuan berikan agak kurang jelas bagi saya.. Saya harap tuan dapat memahami keperluan saya ini..! Sekali lagi saya ucapkan berbanyak2 terima kasih diatas keperihatinan tuan.
Salaam.

aRiF FiTri berkata...

konpem la 52.101...anda tdk bole downgrade klu x hp tdk idup..klu x fhm lg, bole sja tnye otai2 di dailymobile tu..sy ni juz tau gne je n edit ckit2 cfw..hrp ia mmbntu dgn pglman sy yg tdk sbrpa ni

nassershah berkata...

Salam,
T.kasih saya ucapkan kerana membantu dan confirmed kan sw phone saya.(Ianya memang membantu)dan maaf sebab lambat menjawab..,saya benar2 sibuk buat masa ini.
Sekarang ni saya tgh gunakan AN5800 yg dicadangkan dan memang best. Mungkin bila ada masa nanti saya akan try "C6 V40 Pure Black Editions By DH Designer" pula.
Terima Kasih dan Selamat Menjalankan Ibadah Puasa buat Tuan dan semua pengunjung blog ini.
Salaam.