Pages

Sila / Please 'LIKE' to support this blog..tq ^^

Isnin, Julai 20, 2009

Penjagaan Komputer (Computer Maintenance)



Di bawah ini ada beberapa tips untuk dikongsi dengan anda dalam penjagaan komputer supaya jangka hayat lebih panjang dan lama.

1. Anda jangan terlalu kerap ON dan OFF komputer.

2. Elakkan drpd getaran meja kerana kebanyakan komponen elektronik amat mudah rosak.

3. Tempatkan komputer dibilik berhawa dingin, ditempat yang teguh dan tetap(jangan suka berpindah randah .. ).

4. Jauhkan sebarang cecair (makanan/minuman) dari komputer ini kerana minuman yang tertumpah keatas keyboard / terkena disket / masuk dalam komputer akan merosakkan komputer anda.

5. Elakkan komputer dari sinaran terus cahaya matahari .

6. Elakkan dari benda benda bermagnet seperti telefon, pembesar suara dan sebagainya berhampiran komputer. Kesan magnet akan merosakkan floppy disk anda.

7. Habuk adalah musuh komputer anda. Habuk yang halus yang masuk ke motherboard akan memendekkan hayat komputer. Jika ada masa lapang, bersihkan habuk dari dalam komputer menggunakan udara termampat yang dijual dalam bentuk tin spray penyembur nyamuk.

8. Habuk juga boleh memasuki disket, laser head cd-rom atau read-write head pada pemacu cakera menyebabkan ia tidak dapat digunakan.

9. Asap rokok juga mendatangkan kesan yang sama seperti habuk tadi. Ingatlah, merokok bukan sahaja tidak sihat pada kesihatan anda bahkan juga kepada kesihatan komputer anda.

10. Jangan letak komputer dalam bilik yang ada permaidani sebab permaidani (carpet) adalah penghasil cas elektrik statik yang terbaik.

11. Tambahkan kipas tambahan(‘cooler pad’ unutk laptop) dalam komputer untuk menyejukkan komputer anda.

12. Gunakan AVR – Automatic Voltage Regulator. Bekalan elektrik bukannya tetap 230V AC. ini kerana ada ketikanya terkurang/terlebih voltage terutama berlakunya petir(lebh baik beli yang ada bateri ‘back up’ takut-takut bekalan elektrik terputus).

13. Back up segala data penting anda(Kalau boleh beli hdd luaran-‘external hdd’). Sebabnya kalau hdd rosak, habis semua hasil kerja yang sudah disiapkan.

14. Defrag hdd sekurang kurangnya sebulan sekali atau lebih bagus seminggu sekali untuk memastikan tiada sebarang file bermasalah. Boleh gunakan Smart Defrag / mana mana program komersial.

15. Scan dengan perisian anti virus sekurang kurangnya sekali sebulan(paling bagus 1 kali seminggu).

16. Digalakkan gunakan 2 hard drive / hdd dformat kepada lebih dari satu partition(pecahan), satu untuk bekerja dan satu lagi untuk stor/backup.

17. Gunalah perisian seperti Ccleaner untuk ‘menghapuskan’ registry komputer, ‘history internet’ yang bila dikumpul banyak-banyak akan mempengaruhi prestasi komputer anda .

18. Selalulah ‘update’ semua perisian yang ada di komputer lebih-lebih lagi antivirus agar komputer mempunyai sistem perlindungan dari segala ancaman virus yang terkini.

*hdd=Hard disk drive

harap membantu…

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam..
nak tnya ckit...
software anti virus mna yang elok eh?
: )

Tanpa Nama berkata...

salam..
nak tnya ckit...
software anti virus mna yang elok eh?
: )

Tanpa Nama berkata...

norton 360 la..
sume dlm 1 software...

bestari berkata...

salam
thnx for this useful tips friend!!